Το σοκαριστικό ατύχημα στην Καλαμάτα με τους δύο 15χρονους εφήβους που επέβαιναν σε ηλεκτρικό πατίνι και συγκρούστηκαν με διερχόμενο αυτοκίνητο έφερε ξανά στην επικαιρότητα τη χρήση του συγκεκριμένου μέσου μικρο-κινητικότητας. Που επίσημα χαρακτηρίζεται ως ΕΠΗΟ (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα).
Όλοι μας ανεξαιρέτως έχουμε δει ηλεκτρικά πατίνια με έναν ή και δύο επιβάτες να κινούνται από πεζοδρόμους μέχρι και μεγάλες λεωφόρους -στο πρόσφατο παρελθόν καταγράφηκε ηλεκτρικό πατίνι να κινείται με 100 χλμ./ ώρα στο περιφερειακό της Θεσσαλονίκης- αλλά και να οδηγούνται ακόμα και από μικρά παιδιά.
Παρόλο που αυτό απαγορεύεται ρητά από τον ΚΟΚ. Τι προβλέπει όμως ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) για τα ηλεκτρικά πατίνια ή επισήμως ΕΠΗΟ;
Με βάση την τρέχουσας νομοθεσία λοιπόν -υπάρχουν ήδη προτάσεις για την αυστηροποίησή της εν όψει και της αναθεώρησης του ΚΟΚ- τα ηλεκτρικά πατίνια επιτρέπεται να οδηγούνται από άτομα ηλικίας 15 ετών και πάνω.
Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα κίνησής τους είναι τα 25 χλμ./ ώρα, ενώ όταν κινούνται σε πεζοδρόμους πρέπει να μειώνεται στα 6 χλμ./ώρα.
Απαγορεύεται η μεταφορά συνεπιβάτη, ενώ τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας που υπερβαίνει τα 50 χλμ./ ώρα.
Στην πράξη αυτό σημαίνει πως δεν πρέπει να κυκλοφορούν στις μεγάλες λεωφόρους των πόλεων, στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας αλλά και στις εθνικές οδούς.
Άξιο λόγου και αναφοράς είναι πως η χρήση κράνους ναι μεν συνιστάται αλλά δεν είναι υποχρεωτική, πως απαγορεύεται η χρήση ακουστικών και η ομιλία στο κινητό ενώ επιτρέπεται η ανοιχτή ακρόαση.
Ο ΚΟΚ προβλέπει και πρόστιμα ύψους από 40 έως και 200 ευρώ για την υπέρβαση των ορίων ταχύτητας από τα ηλεκτρικά πατίνια, αλλά το ζήτημα είναι πως σπάνια γίνονται έλεγχοι και ακόμα πιο σπάνια εφαρμόζεται.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι βέβαια το τι μπορεί να κάνει κανείς, πέρα από το να εφαρμόζει τα παραπάνω, προκειμένου οι μετακινήσεις του με ηλεκτρικό πατίνι να είναι πιο ασφαλείς.
Η απάντηση είναι να ακολουθήσει μερικούς απλούς κανόνες με πρώτο και καλύτερο τη χρήση κράνους αλλά και προστατευτικών για τα γόνατα, τους αγκώνες και τους καρπούς που προστατεύουν σε περίπτωση πτώσης.
Καλό θα είναι να φορά παπούτσια που καλύπτουν φτέρνες και αστράγαλο και είναι σταθερά ώστε να μη βγουν σε ενδεχόμενη πτώση. Αν αυτό συμβεί ο κίνδυνος τραυματισμού στα κάτω άκρα αυξάνεται πολύ.
Φυσικά δεν πρέπει να οδηγεί κανείς πατίνι με σαγιονάρες, σορτς, βερμούδα , μαγιό ή φούστα αλλά κανονικό παντελόνι προκειμένου σε περίπτωση πτώσης να προστατεύεται από την τριβή στην άσφαλτο. Αν κυκλοφορεί τη νύχτα καλό είναι το πατίνι να έχει φώτα και ο ίδιος να φορά ρούχα με κάποιο ανακλαστικό στοιχείο.
Φυσικά ο οδηγός θα πρέπει να είναι εξοικειωμένος με το χειρισμό του πατινιού, προκειμένου να μπορεί να αντιμετωπίσει απρόβλεπτες καταστάσεις και να μη χάνει εύκολα την ισορροπία του.
cnn.gr
Σχόλια