Ο διάσημος τηλεαστέρας που έμπλεξε στα δίχτυα της Εφορίας για φοροδιαφυγή – Πώς πλούτιζε μέσα από τα social media




Πασίγνωστος παρουσιαστής με εκατοντάδες … χιλιόμετρα σε τηλεοπτικές εκπομπές πολύ υψηλής θέασης ψυχαγωγικού περιεχομένου, είναι ο influencer που πιάστηκε στα δίχτυα των ελεγκτών της Εφορίας και ο οποίος –όπως αποκάλυψε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων – φοροδιέφευγε συστηματικά: Μάλιστα, υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις «επώνυμων» στο «μικροσκόπιο» που έχουν συγκεκριμένο τιμοκατάλογο χρεώσεων για αναρτήσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ελέγχονται για τη νομιμότητα των συναλλαγών.


Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Ο διάσημος τηλεοπτικός αστέρας δεν είναι ο μόνος που πιάστηκε στην «φάκα» και ενώ στο «στόχαστρο» βρίσκονται δεκάδες ακόμη influencer: Είχε προηγηθεί πολύ γνωστό μοντέλο, που υπέβαλε δήλωση συμμόρφωσης, δηλαδή έκανε δήλωση με την οποία συμφώνησε με το αποτέλεσμα των ελέγχων.

Η «ταρίφα» των influencer ανάλογα με τους followers

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) άλλωστε έχει ξεκινήσει ειδικούς ελέγχους και «χτενίζει» τα εισοδήματα «διάσημων» Ελλήνων προκειμένου να διαπιστώσει εάν αυτά προέρχονται από δραστηριότητες στα κοινωνικά τους δίκτυα και αν φυσικά εμπίπτουν στις περιπτώσεις της φοροδιαφυγής.

Μάλιστα, οι ελεγκτικές υπηρεσίες γνωρίζουν και τους σχετικούς τιμοκαταλόγους των influencers: Ξεκινώντας από τους macro influencers, οι οποίοι έχουν από 500.000 έως 2 εκατομμύρια ακολούθους, και τους micro influencers, με 100.000 έως 500.000 ακολούθους, η ΑΑΔΕ προσπαθεί να ακτινογραφήσει μια δεξαμενή ψηφιακού μάρκετινγκ με μεγάλη επιρροή στο αγοραστικό κοινό και με τεράστια κέρδη.

Ενδεικτικά, ένας macro influencer μπορεί να κερδίσει έως και 10.000 ευρώ για κάθε ανάρτηση, ενώ ένας micro influencer έως 500 ευρώ.


Οι μεγάλοι, βέβαια, εκείνοι που είναι στην κορυφή της πυραμίδας, έχουν εταιρείες και, λογικά, προσέχουν περισσότερο. Οι περισσότεροι, άλλωστε, είναι διάσημα πρόσωπα. Κάτω από αυτούς, όμως, υπάρχουν δύο κατηγορίες, αυτές των micro influencers (με 3.000-έως 30.000 ακολούθους) και των nano influencers (με έως 3.000 ακολούθους), όπου συνωστίζεται κόσμος και κοσμάκης και όπου τα πράγματα ίσως είναι περισσότερο συγκεχυμένα.

Όλοι αυτοί, λοιπόν, μπαίνουν στο μικροσκόπιο για τις εμπορικές πρακτικές τους. Και δεν είναι μόνο η AAΔΕ που θα τους ελέγξει. Το υπουργείο Ανάπτυξης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία των καταναλωτών, θα διενεργήσει ελέγχους για να διαπιστώσει παραπλανητικές για το καταναλωτικό κοινό αναρτήσεις, από όλα αυτά τα προφίλ που μας πλασάρουν το ένα προϊόν μετά το άλλο.


Η υπόθεση του διάσημου μοντέλου – influencer

Το δημοφιλές μοντέλο – influencer που πιάστηκε πριν τον διάσημο τηλεαστέρα στα «δίχτυα» της ΑΑΔΕ με την χρήση αλγόριθμου ήταν μόνον η αρχή: Μέσω ειδικής ομάδας ελεγκτών η Εφορία αναζητά «λαβράκια» φοροδιαφυγής στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και κυρίως το… Facebook, το Instagram ή το Tik Tok. Και αυτό γιατί έχει διαπιστωθεί πως δεν είναι λίγοι εκείνοι οι «αστέρες» του διαδικτύου που προσελκύουν μεγάλο αριθμό «ακολούθων» και κατόπιν εκμεταλλεύονται αυτή την «απήχηση» εμπορικά χωρίς όμως να δηλώνουν… ούτε ευρώ από τα κέρδη τους.

Ειδική υπηρεσία έχει αναλάβει το έργο του εντοπισμού όσων παραβιάζουν την φορολογική νομοθεσία αξιοποιώντας τα «εργαλεία» τα οποία εξασφαλίζουν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα: Άλλωστε ήδη τα τελευταία χρόνια σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει ανακαλυφθεί μεγάλος και σημαντικός αριθμός υποθέσεων φοροδιαφυγής και μάλιστα με βάση τυχαίους ελέγχους.
Πώς πλούτιζε σε βάρος του Κράτους η γνωστή influencer – μοντέλο

Σε αυτό το πλαίσιο εντοπίστηκε το γνωστό μοντέλο, το οποίο διαφήμιζε ρούχα και αξεσουάρ στα social media και τα πουλούσε διαδικτυακά.

Οι ελεγκτές αξιοποίησαν πληροφορίες και από εταιρείες μεταφορών, μέσω των οποίων διαπιστώθηκε μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.

Είναι ενδεικτικό ότι για δύο ελεγχόμενα φορολογικά έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων, για την οποία η ελεγχόμενη επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις, τόσο στη φορολογία εισοδήματος, όσο και στον ΦΠΑ.

Μετά από αυτό, το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις έφτασε στα 270.000 ευρώ. Ο φορολογικός έλεγχος θα επεκταθεί και σε επόμενες χρήσεις.
Το «λάθος» των επιτήδειων του διαδικτύου

Το έναυσμα για ίδρυση ειδικού τμήματος που ερευνά τους influencer δόθηκε από τις υποθέσεις οι οποίες προκύπτουν από τους συνήθεις έλεγχους του ΣΔΟΕ, των ΥΕΔΔΕ και άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ. Διαπιστώθηκε ότι μέσω των social media δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις «φάντασμα» οι οποίες πωλούν διάφορα προϊόντα από το διαδίκτυο, χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών και χωρίς να δηλώνουν και να αποδίδουν ΦΠΑ ή φυσικά, να πληρώνουν φόρο εισοδήματος.

Στις περισσότερες περιπτώσεις στήνονται εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook και όχι μόνον.

Οι τιμές είναι δελεαστικές, δεδομένου ότι οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ είναι αφορολόγητοι, ενώ τα προϊόντα που πωλούν έχουν έρθει παράνομα στην Ελλάδα, χωρίς εκτελωνισμό και επιβολή ΦΠΑ.


Οι ελεγκτές είναι έκπληκτοι με το θράσος, ορισμένων περιπτώσεων οι οποίοι εκτός των άλλων, δέχονται πληρωμές μέσω τραπεζικών λογαριασμών ή πιστωτικών καρτών, χωρίς να φοβούνται τον έλεγχο της Εφορίας στις καταθέσεις τους, ο οποίος είναι πλέον εύκολος, καθώς η Εφορία είναι online με τις τράπεζες.

Βεβαίως από την λίστα των ελεγκτών δεν λείπουν εκείνα τα «λαμπερά» πρόσωπα που καταφέρνουν να «κλείνουν» πλουσιοπάροχες αμοιβές για διαφήμιση προϊόντων στους χιλιάδες ακολούθους τους, χωρίς βεβαίως να έχει… ενημερωθεί σχετικά η Εφορία.



enikonomia.gr

Σχόλια